Pytania i odpowiedzi - Navis N4

1. Kiedy jest planowane uruchomienie systemu Navis N4? +

Planowana datą jest 9.11.2025

2. Do kiedy będzie funkcjonował system Main Sail? +

System Main Sail będzie działał w do soboty 8.11 do 14:30 po czym zostanie wyłączony i dane przemigrowane do Navisa N4.

3. Kiedy system Navis N4 zostanie uruchomiony? +

Planujemy uruchomienie N4 9.11 o 06:30

4. Czy jeśli mam konto użytkownika w Main Sail to czy musze się rejestrować w Navisie N4? +

Nie, konta użytkowników zostaną automatycznie prze migrowane z MS do N4 8.11. Nowy ID zostanie wysłany ma adres mailowy każdego użytkownika wieczorem 8.11 i przy logowaniu trzeba będzie skorzystać z opcji ‘’zapomniałem hasła’’, aby je na nowo ustalić.

5. Czy jak mam konto użytkownika w systemie e-Brama to czy musze mieć osobne konto użytkownika w Navis N4? +

Tak, oba systemy są niezależne i wymagają osobnego dostępu.

6. Czy na stronie internetowej BCT będzie możliwość weryfikacji kart kontenerów celem weryfikacji wagi, plomby, holdów i innych szczegółów? +

Tak, będzie możliwość sprawdzania szczegółowych danych kontenera w N4 po zalogowaniu użytkownika i dowiązaniu do kontenera oraz na stronie BCT (podstawowe dane) bez wymaganego logowania.

7. W przypadku błędów awizacji (zła plomba, waga itd.) w jaki sposób lub na jaki adres mailowy kierować prośby o poprawki? +

Wszelkie prośby o poprawę danych będą realizowane poprzez specjalne zlecenie ‘’zmiana danych’’ które uprawniony użytkownik będzie mógł założyć w N4. Na podstawie tego zlecenia pracownik BCT dokona zmian w systemie.

8. Czy zlecanie ważenia, wystawienia kontenera do kontroli i innych czynności odbywa się w systemie eBrama? +

Nie. Zlecenia na wykonanie tych i innych czynności terminalowych należy składać w systemie N4

9. Czy jeśli chce awizować podjęcie lub złożenie z wagonów to gdzie musze składać awizację? +

Awizacja podjęć i złożeń wagonowych odbywa się w systemie INCOS. Operator intermodalny będzie zobowiązany do podania swojej listy za- lub wyładunkowej z podaniem odpowiednio numeru bookingu lub PINu (podjęcie). Po weryfikacji zgodności danych lista zostanie zaakcentowana i przyjęta do realizacji przez terminal. Spedytor/gestor ładunku nie będzie awizował podjęć/złożeń w N4.

10. Awizowanie złożenia pełnych kontenerów z pociągu w poprzednim systemie Mainsail robiliśmy to ręcznie awizując kontener po kontenerze. Jak to obecnie będzie wyglądało w systemie Navis? +

W N4 nie będzie wymogu awizacji podjęć złożeń kolejowych przez spedytora. Proces przeładunku wagonów będzie się odbywał na bazie informacji podanej terminalowi przez Operatorów Intermodalnych.

11. Czy jeśli Navis będzie głównym systemem to będziemy mieć jedno konto, na którym będą pokazywały się kontenery z obu terminali (BCT i BH)? +

Nie, oba terminale mają ten sam system (ten sam producent) ale nie są one zintegrowane i nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Dane dotyczące kontenerów na BCT będą dostępne w systemie Navis BCT, a kontenerów złożonych na BH w systemie i pod loginem dostarczonym przez BH.

12. Czy przewidziany jest okres przejściowy pomiędzy aktualnym systemem a NAVIS (np. współdziałanie obu systemów, możliwość testów równoległych)? +

Nie, MS zostanie wyłączony a następnie włączony N4. Nie przewiduje się żadnego okresu równoległego działania obu systemów. MS pozostanie dostępny dla pracowników BCT wewnętrznie w celu sprawdzenia różnych danych historycznych, ale dla klientów będzie dostępny tylko N4 od 9.11.

13. Jakie zmiany operacyjne będą najistotniejsze dla spedycji – przypisywania PIN-ów, wystawienia kontenerów do kontroli np. rewizje, skanowania? +

Dokładne instrukcje dla użytkowników zostaną udostępnione wkrótce na stronie BCT (koniec października). Główna zmianą jest zmiana logiki z dotychczasowej spedytorskiej (spedytor dostarcza awizacje i cały komplet danych), na liniową/bookingową (gdzie cały komplet danych będzie pochodził do linii żeglugowej). Zostaną też wprowadzone appointmenty dla złożeń i podjęć aut (system eBrama). Navis N4, który jest implementowany na BCT to ten sam system, który obecnie funkcjonuje na BH tylko w wersji wyższej (4.0). Zdecydowana większość funkcjonalności będzie przebiegać identycznie jak na BH i będzie tylko kilka niewielkich różnic. Wszystko będzie zawarte w instrukcjach.

14. Kiedy i w jakiej formie planowane są szkolenia/testy dla przyszłych użytkowników systemu NAVIS w BCT? +

Nie, nie przewidujemy organizowania specjalnych szkoleń. Będą dostępne tylko instrukcje do ściągnięcia ze strony BCT w formacie .pdf ze szczegółowymi wyjaśnieniami, krok po kroku i print screenami.